Yogaformer och Husregler

Hatha Yoga

Hatha Yoga är ett samlingsnamn för all yoga som bygger på fysiska positioner (asanas) synkroniserade med olika andningstekniker (pranayama). Det är en dynamisk yogaform med syfte att skapa balans mellan kropp och sinne. Varje klass utformas olika beroende på lärare, tema och nivå.


 

Ashtanga Vinyasa Yoga

En kraftfull och transformerande yogaform där du följer ett fast rörelsemönster i ett meditativt flöde. En ashtangaklass kan vara ledd, men stegvis lär du dig serien och kan så småningom välja att utöva sk Self Practice eller ” Mysore style”.


Yin Yoga

En yogaform där du håller positioner, sittande eller liggande, under en längre sammanhållen tid i syfte att nå djupare in i kroppens bindvävnad och ligament. Vi använder kroppens begränsningar samt olika andningstekniker som utgångspunkt för vår meditation. Yinyoga fungerar även som en slags akupressur och massage för de inre organen. Yinyoga är ett bra komplement till aktiv fysisk träning och ett tillfälle för stillhet och kontemplation.


Terapeutisk/Medicinsk Yoga

En mycket lugn, stilla och välgörande yogaform som stärker det parasympatiska nervsystemet genom andningsövningar och mjuka yogarörelser. Motverkar kronisk stress, ryggont, migrän och mycket annat. Den här yogaformen vänder sig till dig som önskar finna kraft, stillhet och ro.


Restorative Yoga

En yogaform där du med hjälp av olika former av yoga propps, såsom filtar och bolstrar, försöker avlasta kroppen helt och fullt för att få möjlighet till en så djup avslappning som möjligt. En fantastisk yoga mot kronisk stress där vi utvecklar den svåra konsten att inte göra något alls.


Gravidyoga

Yoga under graviditeten är ett välbeprövat sätt att öka välmåendet och förbereda sig inför förlossningen och föräldraskapet. Yoga ger mycket utrymme för individuella behov. Du behöver varken ha tidigare erfarenhet eller vara vältränad för att kunna yoga under din graviditet. Vanliga graviditetsbesvär som ömma fogar, ryggsmärta och trötthet kan lindras genom regelbunden yoga. Varje klass innehåller andningskontakt, rörelser som stärker, stabiliserar och främjar cirkulationen i kroppen samt en guidad avslappning. Gravidyoga ger dig tid att stanna upp, lyssna inåt och att knyta an till ditt barn.


 

Yoga och Meditation

Oavsett om man yogar för att kunna meditera eller mediterar för att fördjupa sin yoga practice – meditation och yoga har en intim relation.

 

Genom meditationen övar vi på att bli stilla med det som är och utvecklar vår förmåga till kroppslig närvaro. Meditationen ger oss ett stabilare och lugnare sinne vilket kan föra oss djupare in i vår yoga practice.

 

Yoga är också ett bra sätt att förbereda kroppen för att orka sitta i längre meditationspass och ett komplement till meditationen då det gäller att utveckla kroppslig lyhördhet.


 

Meditation

Välkommen till vår sangha och sitt med oss. Oavsett tidigare erfarenhet är du varmt välkommen som du är.  Vi sitter i 40 – 45 min och har avslutande 15 min för att dela med sig om man vill. Om du har några frågor om detta så hör gärna av dig till oss.

Observera att dörren är låst under meditationen – så kom en stund innan utsatt tid.
Ingen föranmälan behövs.

” I vow now
to develop mindful attention
of this body, heart and mind
for my own and all others benefit “


 

Husregler

Välkommen in i vår Yoga Community! För allas trevnad gäller följande:

 

När du kommer in:
• Ta av dig skorna i entrén. Vi är alla barfota inne i studion.

• Vänligen stäng av mobilen eller sätt den på flygläge.

• Av hänsyn till de som yogar ber vi alla tala med låg samtalston.

 

Under klassen:
• Dörrarna öppnar ca 15 minuter innan klassen påbörjas. Var gärna på plats 5-10 min innan.

• Om du måste lämna shalan, smyg ut. Om du blir sen, kliv tyst in.

• Vi yogar barfota.

• Berätta för din lärare om du har några skador eller om du tar någon form av medicin som kan påverka dig i ditt yogautövande.

• Se till att ha rena yogakläder och avlägsna stora och trånga smycken. Undvik starka dofter så som deodorant eller parfym.

 

• Det är rekommenderat att inte äta något stort mål mat 2 timmar innan och 30 min efter sin yoga. Det är rekommenderat att inte dricka vatten under sin yoga.

• Vänligen lägg tillbaka alla yogaredskap som du har använt.

• Med hänsyn till den yogiska filosofin ber vi er att inte ta med mat från djurvärden in i shalan.

 
Om shanti – TACK!

Meny